Nuffnang Ads

FoLLoWeRs

14 December 2013

BERCINTA DI BALIK API B*B*.





Mungkin ada yang berhajat nak ke Big Bad Wolf atau Pesta Buku pada hari ini atau esok. Jadi, saya kongsikan sedikit review atau pendapat saya tentang buku ini. Kalau ke pesta buku di PWTC, boleh ke booth Jelajah Lejen  untuk mendapatkan buku-buku dengan harga 3buah buku = RM50 sahaja.

Sinopsis:

 Buku ni mengusahkan tentang kehidupan seorang remaja bernama Leman yang diklasifikasikan sebagai anak haram atau anak luar nikah. Pekerjaan ibunya dah semestinya seorang pelacur. Leman selalu dihina kerana statusnya yang tidak nak berapa suci tu.

Leman berminat untuk belajar agama dan dibantu oleh 2 orang rakannya untuk meneruskan pembelajaran. Semakin mendekatkan diri dengan agama, semakin dia memahami tentang hukum hukum agama. diakhir cerita, Leman akhirnya mengetahui siapa bapanya yang sebenar.

Pendapat saya:
Di awal bab buku ini, saya harus puji kerana jalan penceritaan yang baik. Membuatkan saya tertunggu-tunggu apa yang akan berlaku dan saya dapat lihat sememangnya dalam dunia realiti anak-anak yang berstatus "anak haram" ini sentiasa dihina dan tidak diambil-kisahkan. Namun, perwatakan Leman itu sendiri melambangkan kesabaran yang begitu tinggi yang dia miliki.

Tapi, agak mengecewakan di akhir jalan penceritaan di mana saya lihat penulis ini seperti kehilangan idea dan mematikan watak-watak secara tragis dan agak keterlaluan. Dan apa yang terjadi kepada emak dan bapa Leman bukan tidak masuk akal, cuma sukar untuk dibayangkan.

Saya bagi 3.5 / 5 bintang!

Pada yang berminat nak tahu, boleh dapatkan buku ini di booth lejen. Kalau tak sempat, anda boleh beli secara online di sini http://shop.lejenpress.com/